Huisregels Gagelhoeve

Algemeen

  • We zijn op tijd en niet al te vroeg, anders buiten nog even wachten.
  • We gaan respectvol met elkaar om. Je behandelt iedereen zoals je zelf behandeld wilt worden.
  • Bij afwezigheid graag vooraf afmelden, liefst per email minimaal een week van te voren.
  • Bij afwezigheid wegens ziekte graag  s’ ochtends telefonisch of via de app afmelden.
  • Wil je iets pakken uit een kast. Graag vragen aan de begeleider.
  • Als je klaar bent, ruim je ook weer op.
  • Cliënten komen niet op kantoor.
  • We hebben kleding aan in laagjes, en de kleren mogen vies worden.  
  • Je mag laarzen lenen.

Veiligheid

  • We zijn rustig bij de dieren. Er wordt niet geschreeuwd of gegild bij de dieren.
  • Er is altijd begeleiding aanwezig als er direct contact is met de dieren. Als er gezegd wordt dat je naar de begeleiding toe moet komen, dan volg je deze aanwijzing direct op.
  • Je hebt stevige schoenen aan (geen slippers).
  • Bij de dieren hebben we geen eten in je mond, ook geen kauwgum. Je zakken zijn leeg, er zit geen eten in voor de dieren. Als de dieren gevoerd worden, ligt dit op de grond, wij voeren niet vanuit de hand.
  • We lopen binnen, we rennen niet. Buiten kan er gerend en gespeeld worden.
  • Bij een ongelukje of brand, roep je de begeleiders erbij.
  • De brandblussers en het alarmsysteem worden  door de begeleiders bediend.
  • Op De Gagelhoeve zijn camera’s geïnstalleerd voor de veiligheid van iedereen.
  • Begeleiders en vrijwilligers hebben een Verklaring omtrent gedrag (VOG).

Hygiëne

  • We wassen onze handen met water en zeep. We volgen hierbij de richtlijnen vanuit de overheid, maar na het contact met de dieren, worden de handen gewassen.
  • Als je ook op andere adressen komt waar paarden worden gehouden, heb je gewassen kleren aan en zijn je handen schoon, zodat je geen ziektes meeneemt naar de paarden.
  • We houden De Gagelhoeve netjes; we gooien afval in de prullenbak.
  • Er is een aparte rookplek voor volwassenen, uit het zicht van jeugdigen.
  • Het toilet wordt schoon gehouden. Als er iets is op het toilet, laat het meteen weten aan de begeleiders.

Hulpverleningsafspraken

  • We werken zoveel als mogelijk via een rooster met een vaste begeleider en vaste afspraken voor behandeling en begeleiding, van maandag tot en met vrijdag. We proberen zoveel als mogelijk rekening te houden met school-, werktijden en mogelijkheden in het kader van vervoer. Soms moeten we daar echter, tijdelijk van afwijken. Daarnaast maken we afspraken met ouders/ verzorgers voor gesprekken, deze kunnen ook in de avond (via Teams) plaatsvinden. Ook initiëren, of sluiten we aan bij gesprekken op school en andere hulpverlenersinstanties (meestal via Teams).
  • Aan de hand van een ondertekend zorgplan met daarin doelen wordt de hulpverlening vormgegeven. Het zorgplan wordt opgesteld voor de duur van maximaal een half jaar. De doelen en de geboden hulpverlening worden geëvalueerd. Tussentijds kunnen er evaluatiemomenten gepland worden. Na zes maanden kan een bijgesteld zorgplan worden opgesteld.
  • Bij individuele behandeling en begeleiding wordt een sessierapportage gemaakt in een boekje dat elke keer meegaat met de client. Wij maken foto’s alleen in het kader van de hulpverlening. De ervaring in een moment wordt vastgelegd en wordt gebruikt voor de clientrapportage. De foto’s worden vernietigd als de client uit zorg gaat.
  • Ook wordt er gerapporteerd in een cliëntensysteem, deze is in te zien.
  • Indien noodzakelijk voor de hulpverlening, maken wij gebruik van diagnostische instrumenten. Hiervoor vragen wij instemming.  De resultaten en conclusies worden besproken met cliënten, ouders/ verzorgers. Daarnaast maken wij standaard gebruik van een aantal vragenlijsten voor de inventarisatie van problemen en mogelijkheden. Ook wordt er geëvalueerd aan de hand van resultaten uit vragenlijsten.
  • Er kan na een  evaluatiemoment gerapporteerd worden naar de verwijzer, waarbij in hoofdlijnen wordt beschreven of de doelen zijn behaald en wat een mogelijk vervolg kan zijn, na goedkeuring van ouders cliënten/ ouders/ verzorgers.
  • Ouders/ verzorgers zijn zelf verantwoordelijk voor de continuering van zorg en moeten een vervolggesprek inplannen met het Centrum voor Jeugd en Gezin, huisarts of andere verwijzer.